Nuffnang Ads

href="http://singaponyo.blogspot.com/">borang

Monday 9 December 2013

kemanisan dalam solat....(♥♥,)

Assalamualaikum...dan salam sejahtera...sahabat2 blog...dan pembaca sekalian...ape kaba...sihat....harap2 sihat...klau sakit gi klinik klau tak nak makan ubat.... (>)
ok baiklah di hari ni hana nak kongsikan sedikit info yang hana wat untuk diri sendiri ( hana sebagai ujikaji...uji diri sendiri hehehe.......senang sikit) untuk keberkesanan solat pada manusia.......solat sangat baik untuk manusia.....terutama orang islam......tak percaya meh baca nie....(,)

KeMaNiSaN daLam SoLaT....(,)

solat ada 5 waktu yang wajib iaitu...: subuh, zohor, asar, maghrib, dan isyak.
solat adalah tiang agama.
solat adalah ibadah yang wajib.
so kalau tak buat atau meninggalkannya sesuka hati maka kita berdosa lah so tak dapat pahala...(jadi fikir2 kan lah klau malas solat....(^o^)
ok ni hana punya perasaan sendiri....setelah mendirikan solat sebaik mungkin...bukan sebelum ni hana tak mendirikan solat sebaik mungkin tapi faham2 je lah manusia ad masa penyakit M ha nampak M tu dibesarkan klau nak tau M tu adalah penyakit MALAS sebab ada syaitan yang menghasut....sekarang ni pon ad syaitan yang menghasut tapi hana cuba sedaya upaya mengendahkan apa sahaja  yang syaitan hasut tu....contoh hasutan : ni waktu subuh hana selalu jadi cam ni.....(ala malaslah solat ngantuk lagi nie.....(-_-) zzz)...korang penah tak...ha klau penah jom kita lawan dengan perkataan ni....ajal tak tunggu aku seminit pon aku tak nak mati dalam kekufuran....
ujian yang hana wat sendiri....sebelum ni solat pon banyak lobang2...tapi sekarang Alhamdulillah...Allah dah bukak haty hana....meh baca nie kita kongsi2....(>)
  1. kita akan sentiasa tenang.
  2. kita akan sentiasa gembira.
  3. kita akan sentiasa berfikiran positif.
  4. kita akan sentiasa ceria bukan tu je orang tengok muka pon dah tau kita ceria. ok nie fakta hana klau solat muka ceria je tapi klau tak boley solat muka dah macam orang sakit tak ceria langsung.
  5. kita akan sentiasa sabar dengan dugaan dan ujian.
  6. bila kita bercakap dengan orang (cakap benda2 yang elok je..: bertapislah senang.)
  7. otak pon tak serabut.
  8. tingkahlaku atau pe'el atau sikap pon elok atau tertib.
  9. jadi orang yang tak mementingkan diri ( Allah tak suka orang yang pentingkan diri sendiri).
  10. sentiasa malu melakukan benda2 yang tak elok dan tak baik.
  11. menghargai orang dan alam sekeliling ( termasuk flora & fauna ) 
  12. solat boley mencegah kita dari melakukan dosa contoh (melakukan maksiat) kita akan sentiasa menjauhinya (klau boley kan yang merokok tu jauhi diri anda drpada menghisap rokok sebab merokok kan memudaratkan diri sendiri...so sayangi diri anda ( katakan tak nak pada rokok)....eh terbuat iklan plak hehe....(>‿◠)
  13. solat ni jugak dapat menjadikan pelindung kita dari tekanan...ni hana dah rasa ( bila stress je biasalah wat asgment...hana amik air sembahyang dan solat...hilang sikit stress....cubalah berkesan....(>)
  14. solat ni jugak dapat memurahkan dan memudahkan rezeki masuk (percayalah Allah s.w.t akan membantu orang yang sentiasa berpegang dan taat pada-Nya.)
  15. bila solat haty pon akan jadi suci dan tenang....so jom solat....(^o^)          

ok lah ni kata2 akhir....macam biaselah....
walaupon sesibuk mana...sebuzy mana...sesusah ape pon....ape2 jelah yang sama waktu dengannya...amiklah masa untuk mendirikan yang wajib...so bila masuk waktu nanty jangan lupa solat...ingatan untuk diri sendiri dan rakan2 pembaca blog SinGapoNyo sekalian....(=^^=) sekian terima kasih see u dalam post yang lain pulak (>) 
() ♥          ♥(ˆˆԅ) Assalamualaikum. () ♥          ♥(ˆˆԅ)

No comments:

Post a Comment